Slaaptips

Slaaptips:


Slaaptip #1: Warmteregulering

Door de warmteregulatie van je slaapkamer op orde te hebben zorg je voor een betere nachtrust. Een goede temperatuur zorgt namelijk voor de stroming van je bloed. Je bloedcirculatie is belangrijk zodat al je lichaamsdelen voldoende warmte krijgen. Wanneer je dit op orde hebt zul je veel minder vaak verkrampt wakker worden.

Voor volwassen is de optimale temperatuur 16 graden in de avond. Voor kinderen is dit iets hoger, namelijk 18 graden. Je kunt je slaapkamer overdag laten luchten als het warm aanvoelt. Hierdoor gaat het vocht dat in je bed als zweet heeft plaatsgenomen verdampen. Maar doe dit vooral niet in de nacht of winter, omdat het dan te koud wordt.

Slaaptip #2: Bouw rituelen

Mensen slaap vaak minder goed omdat ze stressen of te veel nadenken voordat ze in slaap vallen. Hierdoor zijn de hersenen actief en kunnen ze geen rust vinden. Ook kijken steeds meer mensen op hun telefoonscherm als ze in bed liggen. Dit zorgt er ook voor dat je minder goed kunt slapen.

Door rituelen in te bouwen kun je deze gewoontes doorbreken en een betere nachtrust krijgen. Je kunt je slaapkamer een ruimte van rust maken. Voor je werk en andere bezigheden heb je de rest van de dag genoeg tijd.

Allereerst is het handig om je telefoon op een afstand te leggen. Zo weet je zeker dat je er niet in kan kijken. Mocht het toch absoluut nodig zijn om in je telefoon te kijken, zorg dan dat je ‘rood licht’ aan hebt staan. Er zijn genoeg applicaties die de kleur van je beeldscherm veranderen van blauw naar rood, waardoor je ogen zich minder inspannen en je meer tot rust komt. Bij blauw licht werken je hersenen namelijk nog een uur door voordat ze tot rust kunnen komen. Rood licht zorgt dat je eerder tot rust kan komen.

In tegenstelling tot je beeldscherm is het handig dat de kleur van je slaapkamer juist wél blauw is en niet rood. Een blauwe en/of witte slaapkamer zorgt voor meer rust en ontspanning. Je kunt dan beter en eerder tot rust komen, waardoor je makkelijker in slaap kunt vallen.

Uiteindelijk gaat het erom dat je zoveel mogelijk tot rust kan komen. Zo kun je ook kiezen om te gaan wandelen of een warm bad te nemen. Je kunt een warme kop chocomelk drinken of even totaal iets anders doen wat je normaal gesproken doet. Zo kun je de knop omzetten van werk naar privé.

Slaaptip #3: Goed matras

Een goed matras is een van de belangrijke onderdelen van een goede nachtrust. Een matras hoeft niet duur te zijn, zolang het maar aan jou voorkeuren voldoet. Ieder mens is anders, het is dan ook niet goed om te denken dat één matras wel voor iedereen geschikt is. Een matras kopen die bij jouw situatie past helpt je enorm bij een betere nachtrust.

Een goed matras hangt niet alleen af van je gewicht. Het is van belang dat je matras goede ondersteuning biedt voor jouw drukpunten. Zo kan iemand die 120 weegt beter af zijn met een soepel matras als deze persoon lang is.

Slaaptip #4: Schone slaapkamer

Heb je last van een allergie? Zorg dan dat je matrassen, lakens en kussen anti-allergisch zijn. Door je kamer in te richten hiertegen, kun je veel beter slapen. Je kunt bijvoorbeeld vaker stofzuigen of dwijlen, maar ook je dekbed vaker wassen.